Kapzolder

De kap- of smeerzolder is de hoogste zolder in het achtkant van de molen. In de kap bevindt zich nog de roosterzolder, deze ligt in de kap en is daarmee de hoogste zolder van de molen. Molen Grenszicht is een bovenkruier. In verband met de steeds wisselende richting van waaruit de wind waait, is de molen zodanig gebouwd, dat de kap en het wiekenkruis naar de wind gekeerd kunnen worden.

Dit draaien van de kap noemen we kruien

Vangbalk en duim

Vangbalk en duim

De vangbalk en duim. De vangbalk ligt op de duim als de molen van de vang is, en dus kan gaan draaien.

De duim
Horizontaal de bonkelaar en verticaal het bovenwiel

Bovenwiel
Bonkelaar

Het bovenwiel heeft 59 kammen

De bonkelaar heeft 29 kammen.

De overbrenging is hier 59/29=2,03, d.w.z. bij iedere omwenteling van het gevlucht draait de bonkelaar en daarmee dus de koningsspil 2,03 keer rond.

De molen is voorzien van een Vlaamse vang, deze omsluit vrijwel het gehele bovenwiel en bestaat bij Molen Grenszicht uit 5 stukken. Het onderste stuk,  het buikstuk, is hier te zien op de foto.

Hier is het buikstuk van de Vlaamse vang goed te zien
Teruglooppal bij het bovenwiel

De teruglooppal

De teruglooppal wordt ingeschakeld als men de molen verlaat. Deze geeft een extra beveiliging bij harde wind tegen het terugdraaien van het gevlucht.

Bovenas met halssteen
Bovenas met pensteen

Bovenas met halssteen en pensteen

Hier is de lagering te zien van de bovenas die rust op een arduinen (harde kalksteen) halssteen. De bovenas, waaraan het gevlucht is bevestigd, is van gietijzer van de firma Koning. Dat was vroeger niet het geval, de oude houten bovenas met metalen schenen die tijdens de restauratie in 1974 is vervangen ligt nog naast de molen. De bovenas wordt gesmeerd met reuzel. Reuzel is een dierlijk vet afkomstig van de varkensbuik.

De bovenas lagert en draait op twee punten, vooraan met de hals in de halssteen en achter met de pen in de pensteen. Op de foto zie je over de pensteen de springbeugel, deze voorkomt het dompen van de bovenas.

Het gevlucht weegt ongeveer 10 ton, daarvan rust ongeveer 80% op de hals en 20% op de pen.