De molen

Geschiedenis
Omstreeks 1890 is door J.R. Hooge een stoommaalderij gebouwd hier te Munsterscheveld. De maalderij werd aangedreven door een stoommachine (locomobiel) die gestookt werd met turf, want turf had men genoeg in deze streek. In 1907 werd er door J.R. Hooge opdracht gegeven aan molenmaker Schulte te Ter Apel, om een windkorenmolen te bouwen van onderdelen uit een watermolen uit Oude Pekela, die daar als poldermolen overbodig was geworden.

Na J.R. Hooge werd G.H. Geerdink eigenaar van de molen, die van 1916 tot 1920 huurder was geweest. De huidige eigenaar is J.H. Geerdink, sinds 1961.

Als hulpkracht in de molen werd eerst een ruwoliemotor van 22 pk gebruikt. Sinds 1941 is dit een elektromotor van 25 pk.

Vanaf september 1936 had de molen nog maar één roede, in 1947 verloor hij ook de andere roede. Deze onttakeling ging in 1967 verder toen de molen zonder stelling kwam te staan. In 1973-1974 werd de molen gerestaureerd. De molen kreeg toen nieuw geconstrueerde roeden, as, staart, stelling en een geheel nieuw rietdek. De oude houten bovenas is bewaard gebleven. In 1987 kreeg de molen z’n huidige naam en in 1998 is het onderhoud overgedragen aan de Stichting tot behoud van korenmolen Grenszicht.

Technische gegevens
Korenmolen Grenszicht is een achtkantige stellingmolen met een bovenkruier. Hij heeft een voeghouten kruiwerk. De metalen roeden (Buurma) hebben een vlucht van 18.6 meter, oud-Hollands systeem en een gietijzeren as (Foxham). De molen heeft twee koppels maalstenen die met behulp van de wind worden aangedreven en een koppel dat elektrisch wordt aangedreven.